torsdag 28 augusti 2008

GB-Glass-Gubbe





På bilden: En av få vilda glassgubbar som har kunnat fångats på bild i Sverige idag. De flesta lever i fångenskap.

Jag är förtillfället i Karlskrona på äventyr. Under en biltur så såg vi en äkta, livslevande, GB-Glass-Gubbe ute på ett fält. Eftersom han stod ute på ett fält så tog vi förgivet att det handlade om en vild Glassgubbe.



I stort sett alla Glassgubbar idag lever, som de flesta kanske vet, i fångenskap. I en del asiatiska länder, t ex Kina, så äter man till och med Glassgubbar.

En kollega till mig som oxå är med här nere har ätit en Glassgubbe en gång. Den givna frågan från mig blev naturligtvis: Vilken del av glassgubben är bäst? Struten eller mjukglass modell choklad tyckte han. (Mjukglass modell choklad är enligt uppgift väldigt populär hos stjärtgossar och Sivert Öholm)

I Sverige är de fridlysta dvs man får ha dem hemma och ta hand om dem men man får inte skjuta eller tortera Glassgubbarna.

En annan kompis berättade för mig att han en gång hamnade mittemellan Glassgubben och hans barn. Glassgubben blev galen och slog nästan ihjäl min kompis. Den troliga orsaken är att under våren när Glassgubben precis fått sina ungar så är de extremt känsliga och kan bli väldigt aggressiva.

Fotnot: Vägverket ska under nästa vecka sätta upp Glassgubbe stängsel mellan sträckan Ronneby-Karlskrona som en del av det olycksförebyggande arbetet som lyder under den uppmärksammade Nollvisionen

Inga kommentarer: