tisdag 29 juli 2008

SJ - Satans Järnvägsvagnar?

Klockan är 20.54 och jag sitter fast på tåget i Ånge pga ett signalfel. Borde jag vara här just nu?
NEJ, det borde jag inte. Jag hade planerat allt in i minsta detalj. ALLT som jag själv hade möjlighet att styra över.

Vad händer?

Jo, jag var tvungen att göra ETT (1) byte för att på snabbaste sätt ta mig till Arlanda. Från Arlanda skulle jag nämligen flyga upp till Östersund..aaaahhhh...flyyyyg!

Men iallafall. Jag bytte tåg i Sala till ett Intercity tåg. För att göra en sommarföljetong lite kortare, avgångstiden för detta tåg sköts upp med 5-10 minuter hela tiden. Vi var tvungna att vänta på anslutningsbussar från ett tåg som hade kajkat i Hedemora. Fine!! 5-10 minuter kunde jag avvara. lite bufferttid fanns det i min planering. Jag är ju reseledare för helvete!!
Problemet var att SJ glömde att slussa med besättningen i de där satans bussarna också. Slarvigt, för besättningen var ett måste för att tågsetet överhuvudtaget skulle röra på sig!

5-10 minuter * 8= 40-80 minuter. Det hade jag inte riktigt räknat med. Jag blev kvar i Sala i över en timme. Det slutade med att jag fick ta ett annat tåg till Uppsala istället. Flyget kunde jag fet-glömma!! Aaaaaaah....flyyyyyg!!

Som kompensation så fick jag en X 2000 resa från Uppsala till Östersund i första klass. Alltid nåt. Dock inte så kul att vara på resande fot i 12 timmar, helt i onödan. Men med lite otur så hade jag med ett 6 pack folköl i kroppen gett mig ut i Uppsala och knackat bög, jagat svanar eller gjort något annat tokigt istället.

Ganska bra med Ånge just nu, trots allt.

1 kommentar:

Leslie sa...

Vet hur du känner, åkte från göteborg i måndags och fick sitta i öxnered i 2 1/2 och vänta på buss för tåget behagade inte dyka upp i öxnered!