tisdag 12 februari 2008

Märkliga människor...

Del 2: Militärer

En del människor i detta samhälle verkar tro att deras yrke är något alldeles utöver det vanliga och därför också innehåller särskilt viktiga arbetsuppgifter.

Jag ska inte sticka under stolen med att vi brandmän kanske har den inställningen ibland. I det fallet så finns det en enkel förklaring. Vårt jobb är något utöver det vanliga och onekligen så gör vi stor samhällsnytta.

Militärer är en annan grupp som har den inställningen. Det går inte att förklara. För dem själva så tror jag att det känns väldigt naturligt. De lever i en låtsas värld där det stora hotet från öst, väst, norr och söder är en del av vardagen.

Den stora skillnaden är att Försvarsmaktens anslag 2007 låg på närmare 40 miljarder. Det finns inga direkta siffror på vad den sammanlagda budgeten för landets alla räddningstjänster är. Men alla utan helikopterplattsfrilla, eller ingen frilla alls, kan nog räkna ut att det förmodligen rör sig om en bråkdel mot vad försvaret kostar!!

Om det är någon militär som läser detta:

Ni är inte så coola EGENTLIGEN. Ingen, förutom personer i den egna lilla försvarsmaktsfamiljen och ungdomar under 14 år, tycker att det är speciellt coolt att åka stridsvagn, smälla smällare, skjuta på pappdockor, skrika könsord till medarbetare av det motsatta könet, vråla ut order, ha en tatuering där det står "swedish armed forces" osv.

Jag ska dock inte bara spy galla. De har trots allt betalat en ansenlig summa pengar till min arbetsgivare som i sin tur har haft råd att anställa mig som timvikarie på denna militära anläggning.....TACK!

Inga kommentarer: