onsdag 20 februari 2008

Äckel-TV!


Jag sitter framför tv´n och är irriterad i smyg. Jag är riktigt arg fast jag håller det inom mig på nåt vis. Jag tror det beror på att jag skäms över att jag har zappat fram till den här skit-kanalen.

Ilskan bottnar i tv utbudet som erbjuds mellan kl 10.30 och framåt. Det är nämligen då de här "Ringinochbliskitrikpåensekundfastdetäromöjligt" programmen börjar. Jag hatar allt när det gäller dessa programmen. Men ÄNDÅ så sitter jag och har det på i bakgrunden och blir mer o mer irriterad. Men slå av skiten tänker ni då om du blir så arg. Och det gör jag....efter ett tag.

För det första så kan man ju undra vad det är för folk som är programledare i de här skitprogrammen. Någonting säger mig att de antingen har missbrukat allt som går att missbruka eller så missbrukar de detta fortfarande, så där energisk kan nämligen ingen normal människa vara. (Såvida de inte lider av någon bokstavskombination)

Det finns lite olika sådana här program.

Ett är där man ska gissa ett ord. Vinst=200 000:- brukar det blinka någonstans i tv-rutan. Ordvitsen är inte helt omöjlig att lösa det kan t ex vara: djur med snabel E__F_NT. Men sen när någon stackare kommer fram....då ska man gissa en sifferkombination på 4 siffror som fan är svårare att lösa än Palmemordet. Det brukar sluta med att de ror hem ett tröstpris på en tusenlapp eller nåt liknande.

Det andra exemplet är när vinsten är fast t ex 4000:-. Men då är det istället helt omöjligt att gissa ordet. T ex En sak ____ (4 bokstäver) Det mest idiotiska är att folk ringer in och gissar trots att det är helt omöjligt i början. Det brukar ta en knapp timme innan de har gett tillräckligt med ledtrådar så att det går att ringa in utan att vara helt chanslös.

Meeeeen då inträffar detta istället. De brukar ha en enkel fråga som man måste svara rätt på för att erhålla den fantastiska summan av 4000:-. Här är ett ex från någon dag då jag tittade.

PL=Programledare

PL: Hej Monica från Köttkulla. Gud vad kul att just DU ringde in!

Monica: Hej. Men oj vad nervös jag blir nu.

PL: Ja ojojoj. Vad är nu det här ordet på 4 bokstäver. Mina ledtrådar har varit "Finns i födelsedagstårtan" "Nåt man brukar tända" och "Solen ger sådant"

Monica: Ja, vad var det nu igen. Hmm....det måste väl vara ljus?

PL: YEEES Helt rätt...oooh guuud va kuul!! Det är verkligen din dag idag Monica. Vi har dock en liten kontrollfråga till som du måste svara rätt på först. Är du med?

Monica: Ja, ok.

PL: Vad heter Västra Götalands största stad. De har en "feskekörka" och ett populärt fotbollslag som kallas för "Blåvitt"?

Monica: Oooh...vad kan det vara nu då? Geografi har aldrig varit riktigt min grej. Hmm....oooh vad dumt det här blir. Nää jag vet faktiskt inte. Karlstad??

PL: Neeej tyväääärr Monica det är fel. Det ska vara Göteborg! Men det var kul att du ringde och du vet väl att det bara är att ringa igen!? Ha det så bra, hej då.

Monica: *klick*

Gång på gång så visar svenska folket sin absolut sämsta sida i just dessa sortens program. Vad är det för folk som ringer in egentligen? Någon som har en teori?

Det verkar som om den här telefonväxeln sorterar bort allt folk med arbete och studieskulder och bara tar in mindre vetande och arbetslösa. (Det finns väl knappt några andra som har tid att titta på tv mitt på dagen iofs) Och det här var bara ETT exempel, det händer hela tiden!

Undrar om människor i Etiopien skulle kalla det här för ett I-Lands problem?

Ja, om inte annat så har de nog säkert helt andra problem.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tolkar jag dig rätt om jag uppfattar att du ser folk med studieskulder som en direkt motsats till dem du kallar "mindre vetande"?

Falken sa...

Ja, jag tror det finns ett samband. Inte alltid men ofta.....