tisdag 9 september 2008

Blocket

Kollar förnärvarande en hel del på blocket. Vill nämligen köpa både ett matsalsbord med tillbehör samt en digitalbox för Comhem.

Det som stör mig är att folk stavar så förbaskat illa. Gång på gång ignorerar jag folk som stavar Comhem med K eller skriver matsalsbord på något slags rövarspråk (det är väl när man tar bort alla vokaler eller?!). Jag vet att det kanske är fel av mig att göra på detta viset eftersom dyslexi faktiskt inte är något man kan rå för. Men omedvetet kanske jag tror att det följer med någon stavningsförbannelse om jag köper en pryl av en sån galning.

T ex :
http://www.bestofblocket.se/bilder/fullsize.php?v=blocket_667.jpg
http://www.bestofblocket.se/bilder/fullsize.php?v=blocket_661.jpg

Men egentligen...dyslexi eller inte....hur svårt kan det vara att kolla stavningen innan man sätter ut en annons. Om du själv är oduglig så kan du väl be någon polare kolla den.

Något som gör mig nästan lika arg är de som stavar fel när de skriver en CV eller personligt brev till en jobbansökan. Då har man på något sätt gett upp hoppet redan.

Kanske vi borde samla alla som stavar dåligt i någon form av koncentrationsläger. Då kan de jobba och lära sig stava under kontrollerade former. Snorungar, militärer, präster och rökare skulle man oxå kunna stoppa in i samma läger.

Folk som hamnar i det här lägret ska sedan vara helt styrda av någon slags myndighet och inte ha möjlighet att lämna lägret hur som helst. Det finns färdiga mallar på hur det här lägret skulle kunna se ut men de är fortfarande kvar i Tyskland för finjusteringar.

Men håll med om att idén är genial!!??

7 kommentarer:

Anonym sa...

hur svårt kan det vara att kolla stavningen innan man sätter ut en annons. Om du själv är oduglig så kan du väl be någon polare kolla den.

Något som gör mig nästan lika arg är de som stavar fel när de skriver en CV eller personligt brev till en jobbansökan. Då har man på något sätt gett upp hoppet redan.
Faan va trist att du ska sitta i koncentrationsläger med rökare, präster och annat harr.....hur svårt kan det vara att kolla stavning....bör avslutas med ? ditt fittskinn, samt det heter ETT CV!......skicka dig jävla Sven-Erik Mattiasson-kopia.....Mvh Görel Crona

Anonym sa...

Jag tycker att det är nästan lika irriterande med felaktig kommatering och meningsuppbyggnad.

Falken sa...

Nu djäklar har studenten vaknat till liv oxå:) Jag slog upp ordet "fittskinn" i Svenska akademins ordlista och så stod det: "Klädesplagg med bra passform"

Jag frågar studenten: Stämmer detta?

Anonym sa...

den här då....

http://www.blocket.se/vi/18065779.htm?ca=3_s&last=1

Falken sa...

Haha är det nån av de där djävla panflöjtarna som brukar härja på yran som söker ett vinterjobb eller:)?? Kan vi inte hyra in en sån som kan spela i halvtid på Man U-Pool matchen? Ett halvtidsnarr:)

Anonym sa...

Narr har egentligen n-genus. Skicka vykort från lägret.

Falken sa...

Jamen det har du ju helt rätt i. EN halvtidsnarr. Sorry....