fredag 13 februari 2009

SVENSKA!!!!!!!

Sist jag hade åsikter om folks kunskaper i det svenska språket så blev det ett jävla liv.

Men det finns ett par saker som stör mig en aning. Det är de som alltid avslutar en vanlig mening med sex utropstecken och de som alltid skriver med versaler.

Menar de något särskilt när de skriver så?

På Facebook finns en del exempel. På sin startsida kan man t ex skriva vad man gör just nu. Med det jag skrivit ovan i färskt minne så kan det se ut ungefär så här:

Anna Andersson is ska på stan och äta lunch snart!!!!!!

el

Åke Svanstedt is LEKER MED GRISFÖSAREN HELA FÖRMIDDAGEN

Varför skriver de så? Vad vill du med dina utropstecken, Anna? Jag får intrycket att du är helt, helt galen när du skriver så.

Och Åke. Antingen så vet du inte att det finns små bokstäver eller så vill även du skrika ut vad du gör just nu. Fast utan utropstecken.

Jag vet att många äldre skriver sms med versaler men det beror nog helt och hållet på okunskap. De har inte lärt känna sin telefon riktigt än. Sen så brukar min kompis Magnus, som jobbar i resebranschen, också alltid (ofta) skriva med versaler. Men det är nog bara för att han är dum i huvudet.

Inga kommentarer: