söndag 8 februari 2009

Pensionär goes Ryd goes crazy...

Jag var iväg och inhandlade lite livsmedel till jobbet igår på Hemköp i Ryd. När jag stod i kö vid kassan så blev jag helt plöstligt omkörd av tant på fyra hjul. Hon körde någon form av farkost med två handtag som hon krampaktigt höll sig fast vid. Det såg ut som en kundvagn, fast grön och mycket mindre.

Iallafall så hade tanten tydligen inte tid att stå i kön. Hon skulle inte handla tanten, för det hade hon redan gjort. Problemet var hon åkte hem efter handling och när hon kom hem så tog hon upp förstoringsglaset för att granska sina inköp. Då såg hon till sin fasa att Hemköp i Ryd hade tagit 136:- för kaffet istället för det riktiga priset på 100:-. MOTHERFUCKER tror jag hon utbrast för sig själv!

Hon berättade för kassörskan att hon ringde direkt till affären när hon såg detta och en kille som hette Stefan lovade att hon skulle få 36:- tillbaka.

När sedan kassörskan sprang iväg för att hämta en miniräknare för att räkna ut vad 136-36 var så började hon småprata lite med mig. Jag tyckte det hela var mycket obehagligt eftersom jag inte riktigt vet vad jag skulle säga. Hon började typ så här:

- Jaha, det blev visst två resor till affären för mig idag.

- Ja. Så kan det bli. (Varför tar du inte med dig kvittot nästa gång du handlar istället ditt snåla djävla pensionärshelvete)

------- efter 5 min väntan-----------

- Jag trodde inte det skulle ta sån tid det här.

- Nä. Det är så ibland. (Tiiiiiiid? Fattar du inte att ALLT du är inblandad i tar tiiiiiid!!!?)

- Det blev visst två resor för mig idag....(Att du bemödar dig att ta färdtjänsten till affären för att erhålla 36:- är fanimig helt ofattbart!)

- Ja. Så kan det bli.

Efteråt så kände jag mig aning vek. Jag fick inte riktigt utlopp för vad jag egentligen ville få sagt känner jag. Otroligt mesigt av mig men samtidigt så visar det vilken oerhörd respekt jag har för gamla människor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om du bara visste kära dunefjun.
Jag har ju tillryggalagt en ganska så respektabel ålder och med den även en hel del erfarenhet. Under finska vinterkriget fick vi utdelat ransoneringskort. Något du med all säkerhet aldrig hört talas om. Våra män fick betalt i fläsklägg och en hela skeppet efter en månads slit hos sin patron. Detta har inneburit att vi insett värdet i vår ack så svaga krona.
Att du sedan har mage att förminska mig som medborgare för att jag anser att rätt ska vara rätt är ju mycket sorgligt. Antagligen blev du ammad fram till könsmogen ålder för att sedan bli matad med rysk kaviar på silversked fram till myndig ålder. Det naturliga steget efter det måste vara att ägna sina återstående bortskämda dagar med att baka sockerkaka på en brandstation. Om du bara kunde stilla dig i ditt vredesmod mot oss pensionärer och inse att det är våra år av slit och träget arbete som gjort att du varje morgon kan vakna i din himmelsäng och fundera över om du ska ta en tripp till golfbanan eller åka till jobbet för att ta en tripp till minigolfbanan. Nästa gång du står i kön för att betala din nötcréme och irriterar dig över att kön tar lång tid tycker jag du ska reflektera över vilken bortskämd jävla snorunge du är.
Puss och kram med doft av musk.
/Siri (mogen ålder)

Falken sa...

Mmmm....rysk kaviar *dregel* mmm.

Det är intressant att du försöker håna mig för att jag i vuxet tillstånd trots allt gillar att suga på bröst och äta ryska delikatesser. Kul!

Jag tror att ditt liv skulle förenklas avsevärt om vi hade ransoneringskort som betalningsmedel istället för svensk krona. Bra idé!

Ps. Jag skrev upp dig, Siri, på min lista över "Pensionärer utan verklighetsförankring" Hoppas det är ok?

Anonym sa...

Det gör så lite så.
Jag hoppas bara att dina framtida erövringar ligger hos andra än din mor. Du vet att oidipuskomplex (föreslår att du googlar innebörden) är inget att leka med.
/S

Falken sa...

Ok, där är jag nog tvärkörd tyvärr!

Jag googlade på det du sa och fick fram 3 sidor:

1.www.lunarstorm.se
2. www.bvc.se
3. www.fingerlosapolmagstudenter.se

Jag är helt förvirrad....