torsdag 13 november 2008

Sjukvård

Egentligen så är jag inte så jätteimponerad av det svenska sjuksystemet. Jag har och andra sidan inte så mycket att jämföra med. Spontant så tycker jag att systemet som finns i USA är ännu mera ruttet. Det jag kan konstatera är att det inte funkar speciellt bra alla gånger här hemma.

Jag fick som sagt ont i halsen förra veckan. Eftersom det INTE har med någon förkylning att göra kunde jag ganska tidigt konstatera att jag förmodligen har halsfluss. För att bli av med halsflussen så behöver jag pencillin. Det vet jag eftersom jag brukar ha halsfluss. Det är här JAKTEN efter pencillin och behandling börjar.

Djävuuuuulskt frustrerarande när jag VET vad jag har för något men att jag först måste få det konstaterat av någon med vit rock.

Finns det någon svart marknad för pencillin förresten??

Jakten började som sagt på måndagen. Eftersom jag bor 100 meter ifrån en vårdcentral så ringde jag den. Efter mycket om och men så ringde de upp för att berätta att jag har ringt till fel vårdcentral. Jag är skriven fortfarande på min gamla lägenhet och ska således gå till den vårdcentralen. "- Tyvärr är den stängd för idag men du får prova ringa den imorgon."

När jag sedan ringde den "rätta" vårdcentralen dagen efter så var vårdkön full. Det var således omöjligt att få hjälp även på tisdagen.

På onsdagen fick jag reda på att "min" vårdcentral har en öppen mottagning så då åkte jag dit för att konstatera att jag inte skulle få hjälp den här dagen heller. Det var fullt.

Idag så åkte jag dit svintidigt. Var först i kön. När jag sedan kom in till läkaren tog det honom 1/4 sekund att konstatera,

-Det är halsfluss och halsböld det här.

- OOOOOOOhhhh faan!!

Därefter fick jag en remiss till sjukhuset och de utförde samma ingrepp som jag skrev om i inlägget under. Enda skillnaden var att det gjorde en miljard gånger ondare den här gången. Måste dessutom gå på återbesök imorgon och på lördag för att göra typ samma sak, ser verkligen framemot det......

Det som är så djävla irriterande i den här historien är att om jag hade fått hjälp (pencillin) på måndagen så hade jag aldrig fått någon halsböld. Halsböld är något man får när man går med halsfluss för länge utan att få behandling......SUCK!!!

Inga kommentarer: