söndag 9 mars 2008

Är studenter snåla?

Jag vet att många studenter har det ganska knapert. På något sätt så verkar det som om studenter och snålhet ofta går hand i hand. De lever på snabbmakaroner och hembakt bröd, de festar på ställen som de själva driver, de cyklar, de går till soptippen och letar heminredning, de lever i stora kollektiv med delade kök och badrum, de lånar kläder av varandra, etc etc...

De lever så här eftersom de är studenter. De spelar ingen roll om de har 2 miljoner på banken eller verkligen är pank, de lever ändå så här eftersom de är just studenter.

Jag lånade ut min bil till några studenter i måndags. Det kändes självklart att göra detta eftersom jag känner en av dem väldigt, väldigt väl.

När jag fick tillbaka bilen på kvällen så såg den inte riktigt ut som på morgonen. Det såg ut som om någon hade bajsat på bilen. Men förmodligen var det bara lera och salt ifrån vägen. Men men....det gör inte så mycket eftersom jag föredrar att tvätta bilen själv på jobbet.

DÄREMOT så var det exakt lika mycket bensin i den på kvällen som på morgonen när de tog den. Har de verkligen ansträngt sig och försökt räkna ut bensinförbrukningen? Jag förstår att det här har varit en fråga som har tagit upp mycket av tiden när de åkte mellan Nässjö-Linköping.

Jag tror det kan ha sett ut så här:

Student 1: Hur mycket ska vi tanka?
Student 2: Vad drar en sån här? 0.6?
Student 3: Neeaaee...0.7 kanske.
Student 1: Men kan inte du xxx räkna ut hur mycket det blir om vi har åkt 30 mil då?
Student 4: Men ska vi inte tanka fullt då eftersom han var så snäll och lånade ut bilen? Det blir ju inte så mycket per person.....
Student 2: Jag vet inte om jag har råd med det eftersom jag har tänkt köpa 11 nya märken till min overall. Sen så måste jag ha råd att köpa biljetter till Kravallen om 3 månader.
Student 1: Ok, ja jag tycker också att det känns jobbigt om vi tankar för mycket.
Student 3: Ja, och kedjan har hoppat på min cykel så jag kanske måste ta bussen ut till spexet imorgon och då måste jag spara lite pengar till det.
Student 2: Men då tankar vi så det ser bra ut bara.....

Men det här är som sagt bara lösa spekulationer. Jag har naturligtvis inga belägg för att den konversationen har ägt rum.......




Ett stycke student overall med märken------------------->

1 kommentar:

Anonym sa...

hahahahahahaha... ja varför inte..