onsdag 5 mars 2008

50-öringen

Är det inte dags för Sverige att avskaffa 50-öringen. I mina ögon så ställer den bara till med besvär den odågan.

T ex:

När du rotar i jeansfickorna i hopp om att finna en kär 10-krona OCH du tror att du finner den....meeeen ICKE. Istället så är det pengafamiljens svarta får som gömmer sig mellan fingrarna. Detta händer dessutom alltid när jag faktiskt är i akut behov av en tia, typ när jag ska parkera....

Eller när du står i en lång kassa kö och någon gniden pensionär som lever på lånad tid har mage att börja tjafsa om att "...mjölken faktiskt är 50-öre billigare på Lidl"

Då är det nära att jag berättar för gamlingen att det faktiskt finns möjlighet att köpa mjölken på Lidl även för en snål djävla pensionär som dig.

Eller när jag handlar och bara har med mig 100:- och konstaterar att slutsumman hamnar på 100,50:-. Jag lämnar då fram hundring i hopp om att kassörska ska ha lite spelsinne och nöja sig med 100:-. Det händer alldeles för ofta att jag får ett svar som består av en blick utformat som ett frågetecken. En blick om säger: "Jamen resten då? Det fattas ju 50-öre" Jag gillar inte sådana kassörskor.......

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men tänk i Storbritannien då där de har pence-mynt. 1 pence är typ 10 öre. Och allt man köper kostar typ £1.39, £4.99 och £12.49. Så när man kommer hem efter en dag ute där och tömmer fickorna tror man ju att man är Robin Hood på julafton. Tills man inser att även om man har haft 200 sådana där pencemynt så räcker det inte ens till en öl i hotellbaren.

Förresten har min lokala ICA en myntskål som man får lämna 50-öringar och kronor i om man får växel och ta pengar ur om det saknas. Hur kan inte alla butiker ha det så?

Falken sa...

Mhmm...det var en väldigt smart idé faktiskt!! Det ska jag framföra till moluckerna på mitt Ica nära. De är väl rädda för att det ska missbrukas kanske....