lördag 22 mars 2008

Genvägar

Det verkar som om vi svenskar alltid strävar efter att hitta den kortaste vägen till allt. Det kan handla om bantning, pengar, karriär etc.

Vi kan ta bantning som ett exempel. Det är knappast någon nyhet att vi på senare år har blivit allt tjockare. Det har medfört att viktminskning och kostråd har legat i ropet de senaste åren. Den ena metoden är dummare än den andra. För mig är det helt oberipligt att folk kan bli så desperata att de går på i stort sett vad som helst i tron på att förlora några kilo. Om de skulle stanna upp ett tag och tänka efter lite så skulle de inse att det faktiskt bara finns en formel som fungerar i längden: ÄT BÄTTRE OCH TRÄNA MERA!!

Man behöver inte speciellt mycket sunt förnuft för att inse att kaninfoder, matersättnings pulver och band som man fäster runt magen som avger elektriska impulser faktiskt inte fungerar.

När sedan folk bestämmer sig för att: Nu ska jag minsann börja träna, äta rätt och gå ner några kilo. Då kan jag nästan lova att i 98 fall av 100 så håller detta i ca 2 veckor.

Denna konversationen ägde rum för ett par år sedan med en närstående:

- Nu ska jag äntligen börja träna riktigt och äta nyttigt.
- Jaha, vad kul. Provade du inte det här för några månader sen?
- Jo, men det är annorlunda nu.
- Hur då annorlunda menar du?
- Jag har köpt en bok med en massa recept på nyttig och bra mat. Dessutom så har jag köpt en pulsklocka.
- O fan, ja då är det ju verkligen annorlunda.
- Du tror mig inte?
- Nej, tyvärr...
- Nähä....varför inte det nu då?
- För att du inte gillar att laga nyttig och bra mat och för att du hatar att kliva upp 6 på morgonen för att gå ut och promenera.
- Nää...men jag får väl så lov att göra det då!! Det är väl inte så svårt...
- Nä ok. Lycka till!!
- Du är en idiot och jag hatar dig!!
- Du ska ha tack!

En sak är jag helt säker på: ska det fungera i längden så måste man verkligen tycka att det är roligt och samtidigt må bra!!

Inga kommentarer: