måndag 20 oktober 2008

Skåningar

Jag kanske verkar lite fördomsfull när jag nu påstår att skåningar generellt sätt är mer konfliktsökande och surare än oss vanliga dödliga.

Har jag fel?

Jag har själv bott i Skåne och det är inte utan att jag har lite kött på snorren när jag kommer med dessa påståendena.Det hela blev väldigt konkret när jag ringde Malmö Brandkår för att boka ett rum häromdagen. (Det är nämligen så att räddningstjänst Sverige är som en stor sekt. Det innebär bland annat att man kan boka övernattningsrum på i stort sett alla brandstationer i Sverige till det humana priset av 50:-/natt. Riktigt bra faktiskt!)

Han som svarade hos Malmö Brandkår hette Mats och jag fick intrycket av att han inte hade en av sina bästa dagar. Dessutom pratade han väldigt bred skånska.

Det lät ungefär så här:

M: Ja, det är Mats.

J: Hejsan. Daniel heter jag och jag ringer ifrån Räddningstjänsten i Linköping. Ringer jag och stör?

M: Ja.

J: *tyst*

M: Vi sitter i ett litet möte här. Vad gäller saken?!?

J: Jag tänkte bara höra om det finns något rum att hyra på station Centrum om några veckor...

M: Det finns det säkert!

J: Jaha, ska jag ringa tillbaka om ett litet tag istället?

M: Ja. Ring om ett par timmar.

J: Ok, vad bra. Tack så mycket, hej då.

M: *KLICK*

Jag blir nästan på dåligt humör efter ett sånt här samtal. Fan vilken tjurig människa! Det är inte direkt så att jag säger till mina polare som jobbar i Malmö:

- Jo du jag pratade men en insatsledare som heter Mats i telefon häromdagen. Verkar vara en riktigt trevlig och schysst kille. Det skulle vara riktigt grymt att ha han som chef. Äter han lyckopiller?

Snarare:

- Jo du jag pratade men en insatsledare som heter Mats i telefon häromdagen. Jag tror han slår sin fru och har bajs på fingrarna för han var en riktig djävla surgubbe. Äter han blodtrycksmedicin?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Har du hört utrycket: "Det är din värld och vi bara lever i den"
Kliv ut ur bebisstadiet och inse att folk kan ha viktigare saker att göra än att ordna snuttefilt åt en egenkär brandman från Linköping. Jag vet att en styrkeledare i Lkpg säkert har tid med att boka rum, planera övningar, ta privata fiollektioner och grönt kort i minigolf på arbetstid. Men olika städer har olika förusättningar. Jag lovar dig att du med all säkerhet kommer få ett rum i Malmö. Lakan, handduk och fri tillgång till gymet om andan faller på också. Och detta till det ringa priset av 50 kr/natt. Nu räcker tydligen inte detta utan Daniel vill ha välkomstkommittée, fria bananasplit och en trevlig styrkeledare som masserar fötterna efter en lång shoppingrunda på stan. Nej du. Jag tycker du ringer tillbaka och ber mannen du pratade med om ursäkt för att du störde.
Puss!

Falken sa...

Nu har ju centrumstationen i Malmö ett eget Penthouse som de hyr ut och då tycker jag att vissa saker SKALL ingå. Ungefär de saker som du beskriver: glass, bananer och choklad.
Jag vet inte om vi drog riktigt jämnt, jag och den där mannen. Jag satt där på andra sidan med mitt Colgate leende och bad så hemskt mycket om ursäkt medan där mannen mest var oskön.
Apropå ditt uttryck i början så kan jag inte annat än hålla med: precis så är det ju:)

Anonym sa...

va fan e det med blodtrycksmedecin nu då???

jag äter det dagligen och är gladare än nånsin....

sen att jag samtidigt fistar mej själv har väl inte med att jag är lycklig att göra...

Anonym sa...

Tycker han var oskön, den där Mats - Matsar brukar vara det.

Jag håller också fullständigt med om att skåningar är osköna.

Sedan kan man ju undra vad anonym (som skrev 20/11) röker? Grönt kort i minifolf... hahaha, helt CRAAAAZY! Sedan skulle jag nog skriva isär orden banana split. Desserten bygger ju på att man delar en banan (på engelska split). Det är lite skillnad på hur man skriver ihop engelska och svenska ord.

Anonym sa...

Läst ur ÖP. (En jämtländsk frisörtidning)

"Trafikpolisen i Östersund tog tolv fartsyndare på 45 minuter. Nu visar det sig att det var helt felaktigt. Polisen visste inte vad det var för hastighetsgräns på sträckan."

Jag vet inte men är det bara jag som tycker att jämtlänningar verkar vara riktigt "osköna". Ena riktiga jolbyggare rentav.

Falken sa...

Ja, av alla jag känner så är det bara du som tycker så. Sen så kan nog jag tycka att Poliser i största allmänhet är ganska osköna....