fredag 17 oktober 2008

Samtal med ett barn

Jag var på ett dagis för ett tag sedan och utbildade små barn i brandkunskap. Då inträffade följande konversation. Jag tror det lilla livet hette Starlet och var vid tidpunkten 5 år gammal.

Jag=J
Starlet=S

J: Gillar du att vara på dagis?

S: Ja. Jag gillar att vara med Nasse.

J: Vem är Nasse?

S: Det är han (pekar på en tygfigur föreställande Nasse, Nalle Puhs kompis)

J: Jaha. Är han inte lite väl töntig Nasse?

S: Töntig?

J: Ja, han låter ju riktigt töntig när han snackar. Dessutom har han skit barnsliga kompisar.

S: *tyst*

J: Den där björnen t ex verkar vara riktigt korkad, han käkar ju bara honung och ställer allmänt dumma frågor hela tiden.

S: Nalle Puh?

J: Ja, försök att inte umgås med Nalle Puh så mycket. Han har inget bra inflytande på dig.

S: *tyst*

J: Kan du inte spela fotboll eller styrketräna istället?

S: Men jag gillar Nasse.....

J: Nasse är inget annat än en bråkstake. Nasse är farlig.

S: *tyst*

J: Kom så går vi ut och sparkar fotboll istället.

S: Okej då!

De är inte svåra att övertala de små liven......jag tror jag gjorde en god gärning den där dagen.

Vem vet, hon kanske växer upp och blir en ny Pia Sundhage.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja eller en ny Linda Norrman Skugge, vem vet....

Anonym sa...

Ja, gud bevare oss....