torsdag 10 april 2008

Förföljd!

Jag har nu under en tid blivit mer eller mindre trakasserad. Mest mer. Det började redan för ett år sedan. Då ringde det en otrevlig flicka ifrån Kiruna och frågade om jag hade TV hemma.

Har för mig att det lät ungefär så här:

- Hej. Det här är Marja från Radio och Tv-tjänst i Kiruna.

- Hej Marja.

- Du har inte anmält tv-innehav ser jag här.

- Nej, det stämmer. Borde jag gjort det?

- Alla som har TV hemma måste göra det!

- Ja, naturligtvis förstår jag det. Jag undrar bara vad det har med mig att göra?

- Ja, du har ju TV hemma!

- Nej MARJA, jag har ingen TV hemma.

- Vad var det som lät i bakgrunden när du svarade då?

- Det var ett klipp på min mobiltelefon när Sverker Olofsson köper kondomer på finlandsfärjan.

- Ljuger du för mig nu?

- Nej, det ser ut som Sverker.

- Du vet väl att enligt lagen så är du......

- MARJA! Jag lovar och svär att du är den förste jag kommer att ringa när jag köpt en TV. OK?

- Jamen, du ljuger ju för mig!

- Nej där har du fel. Nu måste jag ladda telefonen, Sverker dör snart. Du behöver inte ringa mig, jag ringer dig!

- *suck* Ok. Du kommer inte undan med det här......

- Hej då!

Hon var envis den där Marja. Jag började fundera lite efteråt om hon kanske trodde att jag verkligen ljög, på riktigt! Men...näääää.

Nu ett år senare har dem ringt igen från det där djäkla inkassobolaget. Jag har inte svarat utan systematiskt försökt undvika de där förbaskade indrivarna.

Så igår. Precis när jag skulle lämna min lägenhet så ringde det på dörren. Genom mitt kikhål kunde jag konstatera att det var en kille med slips utanför. Jag känner inga killar med slips. Då fanns det två alternativ:

Antingen är det:

1. Jehovas Vittnen a.k.a Klubben för alla tokstollar

2. Någon idiot var största dröm i livet är att bli Polis eller jobba på Kronofogden men på något sätt lyckats få ett jobb som indrivare åt Radio o TV-tjänst i Kiruna.

I vilket fall som helst så var det aldrig aktuellt att öppna dörren.

Personen ifråga stod kvar utanför dörren i 10 minuter. Han bara stod. I mörkret. Hade jag varit utlänning och levt på 90-talet så hade jag varit säker på att mannen utanför hette John Ausonius.

Forts följer......

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha.. men tråkigt.. :P

Leslie sa...

Eftersom du har 2 tv-apparater borde du betala dubbla avgiften :)