lördag 24 maj 2008

Döden i Belgrad

Jag sitter här hemma i min soffa och skrattar högt för mig själv. Anledningen är maskeraden som håller hus i Belgrad. I fokus är en pojke från Växjö som har klätt ut sig till tjej (Charlotte Pirelli).

Enligt medier så utbröt det tumult igår när alltför många fotografer samtidigt försökte fånga deltagarna av spektaklet på bild. Det fick sveriges starke man, Christer Björkman, att vråla: "– Någon kommer att dö om ni inte flyttar på er!" och "– Ni måste backa! Någon kommer att bli dödad här framme"
Jag kan riktigt se framför mig hur denne Christer skrek som om det gällde livet och för första gången såg döden i vitögat. Men i själva verket så ville ju fotograferna bara ta lite bilder. Inte döda varken Christer eller pojken från Växjö.

I Christers ögon så var det här förmodligen så nära massakern på Himmelska fridens torg som man kan komma.

I fokus: fotograferna, iklädda rollen som kommunist regimens bödlar. Christer och pojken från Växjö, som de stackars student ockupanterna som snart skulle bli avrättade!


Inga kommentarer: